Kjøpsbetingelser
Kjøpsbetingelser gjeldende på Ditur.no.
Ditur.dk ApS
CVR: 35636919
Adresse: Elmegårdsvej 38, 8361 Hasselager, Danmark
Telefon: +47 35 10 27 66
E-post: support@ditur.no
1. Bestilling
Når du legger inn en bestilling via nettsiden vår, inngår du ikke en juridisk bindende avtale. Ditur har derfor mulighet til å kansellere bestillingen din ved for eksempel skrivefeil, tekniske problemer, leveringssvikt eller lignende situasjoner. Vi sender først en bindende ordrebekreftelse/faktura når varene du har bestilt, er sendt.
Når du har lagt inn en bestilling, vil systemet vårt automatisk sende deg en e-post med en oversikt over varene du har bestilt. Denne e-posten fungerer som en elektronisk bekreftelse på at vi har mottatt bestillingen din. Vær oppmerksom på at dette automatiske svaret ikke er en juridisk bindende ordrebekreftelse.
Avtalen mellom deg og Ditur blir først juridisk bindende når du mottar en e-post med bekreftelse på at varen er sendt. Vi treker ikke penger fra kontoen din før du har mottatt denne bekreftelsen og varen er sendt.
2. Priser
Alle priser hos Ditur er oppgitt i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift og andre avgifter.
3. Betaling
For å sikre trygghåndtering av betalinger samarbeider vi med Billwerk. Du kan betale på Ditur.no med følgende betalingsmetoder: Visa, MasterCard, Klarna, Vipps, Google Pay, Apple Pay, bankoverføring og gavekort.
Hvis du betaler med et internasjonalt betalingskort, som Visa eller MasterCard, vil beløpet reserveres på kontoren din i henhold til kortets vilkår, frem til vi enten godkjenner eller avslår betalingen.
3.1 Gavekort
Hvis du har et gyldig gavekort fra Ditur.no, kan du bruke det som betalingsmiddel ved å skrive inn den unike koden i kassen. Gavekort til www.ditur.no er gyldige i 2 år fra utstedelsesdato. Du har også rett til å få gavekortet utbetalt innenfor gyldighetsperioden + 12 måneder.
4. Levering
Vi tilbyder følgende leveringsformer:
- BRING - Levering til pakkeshop eller hjem til deg.
Les mer om våre leveringsmetoder og priser her.
Pris for standardlevering er 59 kr (Bring - levering til pakkeshop). Andre leveringsmetoder kan ha høyere pris.
Merk, at gratis frakt er én av mange fordeler ved å være medlem i vår kundeklubb. Les mer om kundeklubben vår her.
Forventet leveringstid vises når du velger leveringsmetode i kassen. Oppgitt leveringstid er veiledende og kan derfor variere.
4.1 Ansvar for levering
Ditur er ansvarlig for din bestilling frem til leveringstidspunktet. Leveringstidspunktet defineres som det øyeblikket du mottar pakken.
Vær oppmerksom på at dersom du har gitt transportselskapet tillatelse til å sette pakken foran døren ved fravær, regnes pakken som levert idet den er satt fra seg. Leveringstidspunktet vil da være når pakken er plassert, og ansvaret for pakken overføres til deg som kjøper fra det tidspunktet, forutsatt at du har gitt en slik tillatelse.
4.2 Uavhentede pakker
Det er ditt ansvar å motta eller hente pakken i henhold til informasjonen du får ved levering. Pakker som ikke blir hentet innen fristen angitt i leveringsmeldingen, returneres til vårt lager.
Når vi mottar en uavhentet pakke i retur, oppbevarer vi den inntil du gir beskjed om du ønsker pakken sendt på nytt, eller om du ønsker å benytte deg av angreretten.
Vi belaster deg for de faktiske kostnadene ved retur av pakken. Dersom du ønsker ny forsendelse, skjer dette mot betaling for ny fraktetikett.
5. Reklamasjonsrett
Du bes opprette en reklamasjonssak via vår reklamasjonsportal.
Du har 2 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven. Avhengig av situasjonen kan du få varen reparert, byttet, refundert eller få et prisavslag. Reklamasjonsretten gjelder ikke feil eller skader som skyldes feil bruk. Du må reklamere "innen rimelig tid" etter at du oppdager mangelen eller feilen. Ved opprettelse av en reklamasjon i portalen får du tilsendt en gratis returetikett.
Ved retur, reklamasjon eller bruk av angrerett sendes pakken til:
Ditur.dk ApS
Elmegårdsvej 38, 8361 Hasselager, Danmark
Merk at vi ikke mottar pakker sendt i postoppkrav eller uten levering til adresse.
5.1 Reklamasjon ved pre-owned og demovarer
Når du kjøper pre-owned, eller demovarer, er du fortsatt beskyttet av kjøpsloven. Siden produktene er unike, kan de ikke byttes til nye. Ved gyldig reklamasjon får du pengene tilbake.
6. Angrerett
Du har rett til å angre kjøpet innen 14 dager fra levering uten å oppgi noen grunn. Angrefristen løper fra den dagen du – eller en tredjepart du har oppgitt (men ikke transportøren) – får varen i fysisk besittelse. Ved bestilling av flere varer med ulik leveringstid, gjelder angreretten fra den dagen du mottar den siste varen.
6.1 Angre deler av kjøpet
Har du kjøpt flere varer i én bestilling, kan du returnere én eller flere – med unntak av bundles (pakkeløsninger). Bundles anses som én samlet enhet. For å angre et produkt i en bundle, må hele pakken returneres.
Dette gjelder f.eks. klokkesett med eske, gavesett eller lignende tilbud.
Ved kampanjer som «2 for 1», bundles eller tilbud med gratis produkter, må hele bestillingen returneres for full refusjon. Hvis gratisproduktet ikke returneres, trekkes dets verdi fra refusjonen.
6.2 Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke ved kjøp av personaliserte produkter, som for eksempel produkter med inngravering eller spesialtilpasning.
6.3 Slik angrer du
Du angrer ved å gi oss tydelig beskjed - enten via vår returportal som du kan finne her. Alternativt kan du sende en e-post til support@ditur.no, eller på telefon +47 35 10 27 66.
Du kan ikke angre ved å nekte å motta pakken eller unnlate å hente den uten samtidig å gi beskjed.
Angrefristen er overholdt dersom meldingen sendes før fristens utløp.
6.4 Retur av varen og returfrakt
Ved bruk av angrerett må varen returneres innen 14 dager etter du har gitt beskjed.
Du dekker selv returfrakt. Bruker du vår returetikett, trekkes 99 NOK fra refusjonen. Pakker må ikke sendes i oppkrav eller uten levering.
6.5 Refusjon ved angrerett
Hvis du angrer kjøpet og oppfyller de angitte kriteriene, får du naturligvis tilbake det beløpet du har betalt til oss, inkludert eventuelle leveringskostnader ved det opprinnelige kjøpet. Følgende unntak gjelder:
- Hvis du har kjøpt flere varer i én ordre og kun ønsker å returnere deler av den, vil leveringskostnadene ikke bli refunderet
- Ved verdiforringelse, som du er ansvarlig for, vil beløpet bli trukket fra kjøpsprisen
- Du må selv betale for utgiftene ved retur av varen i tilfelle angrerett. Hvis du bruker vår returetikett, trekkes 99 NOK fra refusjonen
- Utgifter til spesialfrakt vil ikke bli refundert. Vi refunderer verdien som tilsvarer den billigste leveringsmetoden
Vi refunderer betalingen uten unødig forsinkelse, og senest 14 dager etter at vi har mottatt beskjed fra deg om at du ønsker å angre kjøpet. Tilbakebetalingen vil bli gjennomført med samme betalingsmiddel som ble brukt ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du har gitt oss uttrykkelig samtykke til noe annet.
Vi forbeholder oss retten til å tilbakeholde refusjonen til vi har mottatt den returnerte varen, med mindre du før den tid kan fremvise dokumentasjon på at du har returnert den.
6.6 Varens stand ved retur
I henhold til norsk lov har du som hovedregel alltid 14 dagers angrerett på nettkjøp, selv om du har brutt forseglingen og tatt produktet i bruk. Du bør imidlertid være oppmerksom på at du kan bli ansvarlig for verdiforringelsen som bruken av produktet har medført. Verdiforringelsen vurderes alltid konkret og kan variere. På enkelte produkter utgjør emballasjen en stor verdi for produktets nypris, og derfor er det viktig at du passer godt på emballasjen og ikke skader den.
For å sikre at du får hele beløpet tilbake ved retur, er det viktig at varen er i samme stand som da du mottok den. Dette innebærer at varen ikke må være skadet, skitten eller på annen måte forringet, og at alle originale merker, etiketter og emballasje skal være intakt. Hvis varen har vært brukt på en måte som åpenbart forringer dens verdi, forbeholder vi oss retten til å redusere beløpet som blir refundert. For å sikre en full refusjon, anbefaler vi derfor at du håndterer varen forsiktig og kun prøver den på samme måte som du ville gjort i en fysisk butikk.
7. Returrett
I tillegg til din lovbestemte angrerett tilbyr Ditur deg muligheten til å returnere varene senest 99 dager etter kjøpet. Hvis du benytter vår udvidede returrett, må varen returneres ubrukt, i ubrutt emballasje og i ubeskadet stand. Du betaler selv for returen. Når du oppretter en returskak på vår returportal, vil du motta en returetikett som kan benyttes til å sende varen tilbake. Bruk av vår returetikett koster 99 NOK, og dette beløpet vil bli trukket fra refusjonen.
Returretten endrer ikke på din lovbestemte angrerett, som beskrevet ovenfor. Returretten på 99 dager gjelder fra kjøpstidspunktet.
7.1 Returrett ved pre-owned og demovarer
Ved kjøp av pre-owned og demovarer bortfaller den vanlige 99 dages returretten, da varene kan ha vært brukt tidligere eller ha unike kjennetegn. Dette påvirker imidlertid ikke den lovpliktige 14 dagers angretten, som også gjelder ved kjøp av pre-owned og demovarer.
8. Spesielt for pre-owned og demovarer
Pre-owned produkter er produkter som har hatt en tidligere eier, kan ha vært brukt før, eller ha små feil eller mangler som gjør at produktet ikke kan selges som nytt, men som fortsatt fungerer optimalt.
Demoprodukter er nye produkter som kan ha blitt brukt til presentasjon, utstilling eller markedsføring. Det kan for eksempel være produkter som har vært vist i butikk, brukt til å ta produktbilder eller brukt i kampanjer, men som fortsatt er i god stand og funksjonelt intakte.
Vurdering av stand samt eventuelle feil og mangler på produktet vil tydelig fremgå på det enkelte produktet.
9. Klage
Hvis du ønsker å klage, kan du kontakte vår kundeservice på +47 35 10 27 66 eller support@ditur.no. Vi gjør alltid vårt beste for å finne en løsning som begge parter er fornøyde med.
Dersom vi ikke kommer til enighet, kan du som forbruker ta saken videre til:
Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget via Forbrukerrådets klageportal: https://www.forbrukerradet.no
Klageportalen er en digital tjeneste hvor du kan sende inn en klage og få hjelp til mekling.
10. Tilmelding til Diturs nyhetsbrev
Ved å melde deg på nyhetsbrevet samtykker du i at Ditur ApS kan sende markedsføring til deg via e-post, SMS og MMS om produkter som er relevante for deg, inkludert klokker, urkasser, urtilbehør, urverktøy, smykker, tilbehør, tilbud, salg, konkurranser, events og andre lignende markedsføringstiltak. Du samtykker også i å motta service-e-poster angående avbrutte bestillingsprosesser.
Henvendelser vil kun bli sendt ut fra Ditur ApS. Du kan når som helst melde deg av nyhetsbrevet vårt. Du kan lese mer om Diturs behandling av dine personopplysninger og dine rettigheter i vår personvernerklæring her.
11. Club Ditur
Club Ditur er åpen for alle som melder seg inn på nett via vår nettside. Medlemskapet er gratis, og når du melder deg inn, godtar du de følgende vilkårene og betingelsene.
Vær oppmerksom på at hvis du ikke har handlet hos oss tidligere, vil du starte på Bronse-nivå. Hvis du har handlet hos oss tidligere med den e-postadressen du bruker ved påmelding, vil dine tidligere kjøp automatisk plassere deg på det medlemsnivået som matcher din historikk. På denne måten anerkjenner vi din lojalitet fra første dag i klubben.
11.1 Medlemsnivåer og avansement
Club Ditur har seks nivåer: Bronse, Sølv, Gull, Platin, Diamant og Black. Nye medlemmer tildeles et nivå basert på tidligere kjøp. Er du en ny kunde uten tidligere kjøp, vil du starte på Bronse-nivå. Hvert nivå gir flere fordeler, som høyere opptjente poeng per ordre og lavere grenser for gratis levering. Opptjente poeng kan brukes i vår eksklusive Pointshop. Du kan alltid se hvor mye du mangler for å nå neste nivå i oversikten på din konto. Alle medlemmer kan se de tilgjengelige fordelene for hvert nivå, med unntak av vårt øverste nivå, Black. Fordelene på Black-nivået er unike og kun kjent for de medlemmene som oppnår dette eksklusive nivået.
11.2 Fordeler og belønninger
Som medlem får du ulike fordeler som vokser etter hvert som du når høyere nivåer. En av de viktigste fordelene er poeng som du opptjener ved kjøp på vår nettbutikk. På Bronse-nivå opptjener alle medlemmer 10 % av kjøpesummen som poeng. Les mer om vår Pointshop nedenfor. Prosentsatsen varierer mellom de ulike nivåene.
I tillegg får du som medlem tilgang til full oversikt over kjøpene dine samt produktanmeldelser, som gir et personlig innblikk i din opplevelse med oss. Andre fordeler inkluderer lavere grenser for gratis levering samt rabatter på gaveinnpakning og tjenester som gravering, batteriskift og glassbeskyttelse. Disse fordelene utvides fortløpende – jo høyere nivå du oppnår, jo flere fordeler får du tilgang til.
11.3 Betingelser for fordeler
Som medlem av Diturs kundeklubb får du allerede på Sølv-nivå muligheten til gratis frakt. Du kan få gratis frakt hvis du kjøper for mer enn det spesifikke beløpet som er angitt for ditt nivå. Gratis frakt gjelder for GLS pakkeskap og henting i en valgfri butikk. Dette vil være tydelig på leveringssiden når du fullfører bestillingen.
Gravering: Som medlem av Diturs kundeklubb får du som Gull-, Platin-, Diamant- eller Black-medlem en lavere pris på gravering. Prisen for gravering vil være tydelig i handlekurven hvis du er logget inn.
Gaveinnpakning: Som medlem av Diturs kundeklubb får du som Gull-, Platin-, Diamant- eller Black-medlem en lavere pris på gaveinnpakning. Prisen for gaveinnpakning vil være tydelig i handlekurven hvis du er logget inn.
Batteriskifte: Som medlem av Diturs kundeklubb får du som Gull-, Platin-, Diamant- eller Black-medlem en lavere pris på batteriskifte. Prisen får du ved å vise profilen din i en av våre butikker. Du kan bestille batteriskift via vår serviceportal her.
Gratis retufrakt: Som medlem av Diturs kundeklubb får du som Gull-, Platin-, Diamant- eller Black-medlem gratis returfrakt. Du må fortsatt registrere returen på Diturs returside.
Opptjening av poeng: Som medlem opptjener du poeng for hver ordre. Ved kjøp av gavekort opptjener du poeng på selve kjøpet av gavekortet, men ikke ved innløsning eller bruk av gavekortet.
11.4 Pointshop
Poengene du opptjener ved kjøp, samles på din konto og kan kun brukes i vår medlemseksklusive Pointshop. Her kan du være heldig å finne spesialutvalgte produkter som kun er tilgjengelige for klubbens medlemmer. Noen av disse produktene kan kun kjøpes med poeng og kan ikke kjøpes med vanlig valuta.
Poeng har en gyldighet på 12 måneder fra datoen for ditt siste kjøp. Hvert nytt kjøp fornyer automatisk gyldigheten av alle opptjente poeng med ytterligere 12 måneder, så lenge det handles innen denne perioden.
Opptjente poeng blir først tilgjengelige på din konto når returretten på de 99 dagene er utløpt. Hvis du ønsker å få poengene utbetalt tidligere, gjelder følgende:
- Du kan tidligst få poengene utbetalt etter den lovbestemte 14-dages angreretten
- Ved å frasi deg den resterende delen av Diturs utvidede 99-dages returrett, kan du motta poengene på kontoen din
Du løser inn poengene på din konto, og returretten frafalles
Vær oppmerksom på at opptjente poeng er personlige og kan ikke overdras til andre.
11.5 Kommunikasjon
Som en del av ditt medlemskap i kundeklubben samtykker du i å motta personlig tilpasset kommunikasjon via e-post. Disse meldingene kan inneholde spesialtilbud, oppdateringer om medlemsnivået ditt og eksklusive kampanjer. Ved å melde deg inn godtar du å motta disse meldingene, som er en sentral del av opplevelsen i kundeklubben.
Dersom du fortsatt ønsker å være medlem, men ikke lenger vil motta personlig tilpasset kommunikasjon, kan du når som helst melde deg av ved å bruke avmeldingslenken i e-postene du mottar fra oss.
11.6 Oppsigelse av medlemskap
Du kan når som helst si opp medlemskapet ditt ved å kontakte vår kundeservice. Ved oppsigelse mister du eventuelle ubrukte poeng, og du vil ikke lenger ha tilgang til eksklusive fordeler og varer i Pointshoppen.
11.7 Personvernerklæring
Alle personopplysninger som samles inn i forbindelse med medlemskapet ditt, behandles i henhold til vår personvernerklæring, som du finner på nettsiden vår her. Ved å melde deg inn i kundeklubben samtykker du i at opplysningene dine behandles i henhold til denne erklæringen.
11.8 Endringer i vilkår
Vi forbeholder oss retten til å justere vilkårene for hvordan poeng opptjenes, utløper og brukes, samt endre øvrige medlemsfordeler. Dette kan innebære både fjerning av eksisterende fordeler og innføring av nye, noe som kan påvirke allerede opptjente poeng. I tillegg kan vi fortløpende gjøre endringer i hvordan vi behandler personopplysningene dine.
Ved vesentlige endringer i Club Ditur vil du bli varslet skriftlig via registrert e-postadresse med minst én måneds varsel. Det er derfor viktig at kontaktopplysningene dine under "Kontoinformasjon" på ditur.no er oppdatert. Medlemskapet ditt og opptjente poeng forblir gyldige i denne varslingsperioden. Dersom du ikke godtar endringene, har du rett til å melde deg ut av Club Ditur før endringene trer i kraft.
Endringer som ikke er vesentlige, eller som er til din fordel, kan gjennomføres uten forhåndsvarsel.
12. Garantivilkår
Ditur tilbyr ekstra trygghet ved kjøp av klokker gjennom muligheten til å kjøpe utvidet garanti for et spesifikt produkt, med en varighet på enten 1, 2, 3 eller 5 år. Prisen for hele garantiperioden legges til produktets pris ved utsjekk.
12.1 Diturs utvidede garanti dekker:
- Skadet eller ikke-fungerende urverk
- Fall- og bruddskader
- Skader etter slag, støt og vibrasjoner
- Ødelagt urglass
- Skader på urkasse, spenne, lenke, krone, visere m.m.
- Vannskader og kondens (minst 6 ATM)
- Design-, material- og produksjonsfeil
12.2 Diturs utvidede garanti dekker ikke:
- Erstatning for tapte deler (krone, steiner, remdeler osv.)
- Kosmetiske skader
- Normal slitasje ved vanlig bruk, f.eks. på lær, tekstiler, batterier
- Vannskader på klokker med 5 ATM eller lavere
- Skader som skyldes grov uaktsomhet eller forsettlig skade
12.3 Kjøpers rettigheter under garantien
Hvis det oppstår en skade som dekkes av garantien, har kjøper rett til å få klokken reparert eller erstattet. Hvis produktet ikke kan repareres og modellen ikke lenger er tilgjengelig, vil kjøper bli tilbudt et tilsvarende produkt eller et gavekort tilsvarende klokkens verdi ved kjøpstidspunktet.
Diturs utvidede garanti påvirker ikke kjøpers øvrige rettigheter i henhold til kjøpsloven.
12.4 Hvem gjelder Diturs utvidede garanti for?
Diturs utvidede garanti gjelder kun kjøperen av produktet, i henhold til navnet på kvitteringen. Garantien er kun gyldig så lenge det fortsatt er kjøperen som eier produktet garantien er tilknyttet. Ved salg eller overdragelse til ny eier opphører garantien.
12.5 Hva gjør du ved skade?
Dersom klokken din blir skadet og du ønsker å bruke den utvidede garantien, må du kontakte Diturs kundeservice og beskrive skaden senest 7 dager etter at den oppstod.
12.6 Sikkerhetsforskrifter og krav til forsiktighet
Sikkerhetsforskrifter: Kunden forplikter seg til å bruke og oppbevare produktet korrekt i tråd med produsentens anvisninger. Produktet skal brukes slik det er ment.
Forsiktighetskrav: Det kjøpte produktet med utvidet garanti skal behandles med vanlig forsiktighet, slik at eventuelle skader så langt som mulig forhindres.
12.7 Angrerett og oppsigelse av garantiavtale
Ved kjøp av Diturs utvidede garanti har du 14 dagers angrerett og 99 dagers returrett. Fristen gjelder fra den dagen du mottar kvittering og bekreftelse på kjøpet av produktet med garanti.
Dersom du returnerer produktet garantien er knyttet til, opphører garantien automatisk, og hele beløpet for både produktet og garantien refunderes til samme betalingsmetode. Dette forutsetter at vanlige returvilkår er oppfylt.
Dersom du har kjøpt flere klokker av samme modell, men kun tegnet utvidet garanti på noen av dem, vil retur av én eller flere av klokkene uten garanti regnes som retur uten garanti. Hvis antallet returnerte klokker overstiger antallet uten garanti, vil garantien også bli refundert.
12.8 Heving av Diturs garantiavtale
Dersom det vurderes at kunden bevisst har forsøkt å utnytte vilkårene i den utvidede garantien, forbeholder Ditur seg retten til å si opp avtalen. Da vil kunden få refundert et beløp tilsvarende den gjenværende garantiperioden.